måndag 28 februari 2011

Magen tog totalt slut av all smärtlindring

Jag har haft magsmärtor i flera dagar och inte kunnat "gå på toa". Redan i torsdags sa jag till om att jag inte varit på toa sen i tisdags, och min mage brukar fungera normalt. Magen blev större och större och ömmade nåt enormt! Jag har fått prova olika laxerande preparat - men utan framgång. I lördags började jag så må illa på em/kvällen och blev totalt utslagen. Medan de andra tittade på Melodifestivalen tillbringade jag tiden inne på toaletten, önskade så gärna jag skulle kunna kräkas, men icke.
Sent på söndag em blev magvärken enorm, både magen och hela bröstet var stenhårt. Då sattes starkare laxermedel in och illamåendet tilltog. Jag fick både en rondskål och "spypåse" vid sängen (tack och lov!)Under "Solsidan" så spydde lilla Wilma när hon åt taccos - det satte fart på min mage. Äntligen! Men fy så hemskt och jobbigt! Otroligt att spypåsen höll.
Det höll på några timmar. Jag visste inte hur jag skulle bete mig, hänga över toastolen samtidigt som det värkte och ömmade över brösten. När allt lugnat ner sig fick jag en dos laxermedel som söt sirap, men det vände och kom upp direkt. Då sattes en infart in i armvecket för att få i mig mitt smärtstillande. Halva natten gick åt till att ta penicillin, kolla klockan, vänta 30 min, ta lugnande, kolla klockan, vänta 30 min, få blodtunnande sprutan i benet, kolla blodtryck, temp, puls ....
Natten bestod mest av småslumrande.
Måndag morgon fick vi flytta ner till vår avdelning igen, eller rättare sagt åka säng ner. Nu har jag eget rum, jätteskönt!
Ronden kom strax efter kl 8,de var 8 st idag!
Det var tre st plastikkirurger, två kirurger, en överläkare, en sjuksköterska och en sjuksköterskeelev. Fullt pådrag!
De förhörde sig om kräkningen, hur magen känns nu, och de tog bort 2 av dränen. Skönt! Nu har jag bara 2 att bära omkring på i min lilla tygpåse.
De beslutade att trappa ner lite på all smärtlindring, men jag ska absolut inte få ha ont. Det är de jättenoga med att påpeka, och jag får ringa direkt när det gör ont. Hela fm halvsatt jag i sängen och somnade så fort jag slöt ögonen. Jag provade att gå upp och sätta mig på en besöksstol, men höll på att somna där med. En sjuksköterska sa att jag skulle gå upp, och inte vänta på att bli pigg...men det gick bara inte. Lunchen bestod av pannkakor - endast 1 äpple fick jag i mig. Efter det så fick jag en liten, liten kick och vaknade till i några minuter. Sen föll jag ner i min dvala igen. Jag var väldigt påverkad av den starka smärtlindringen från i går kväll.
Så för att komma i balans med magen får jag nu smärtlindring med långtidsverkan 2 ggr/dygn, alvedon var 4:e timme, penicillin 2 ggr/dygn, blodförtunnande spruta 1 ggr/dygn, och säkert nåt mer som jag inte kommer på nu. När/om det blir för smärtsamt får jag ett "morfin" som ger effekt inom 15 minuter. Det är helt otroligt att det går att titta på klockan och sen när 15 minuter passerar - värken är borta!!
Jag har haft enormt ont över bröstet/brösten idag. En tung betongsten ligger konstant mestadels över höger bröstkorg.
En undersköterska och en sjuksköterskeelev tog bort dränagen, de var fästade med 1 stygn som klipptes upp. Det drog till lite i huden. Sen när slangen skulle dras ut fick jag koncentrera mig på andningen, och sköterskan skruvade på slangen när hon drog ut den (ifall den skulle ha blivit inkapslad). När dränen drogs ut, kändes det på bröstkorgen, jag kände vägen de drogs ut. Och sköterskeleven sa sedan att det hade synts väldigt tydligt också!
Tänk att det ska vara så svårt att hitta ett bra läge med smärtlindring som fungerar tillfredsställande både för brösten och magen!!

Jag vet att jag hade jätteont i torsdags under vänster bröst. Men de sista dagarnas smärta har suddat ut tidigare minnen av smärta. Så på sikt kommer väl detta också att blekna av...

I lördags när smärtan blev outhärdlig bröt jag ihop. En sjuksköterska och en undersköterska var inne hos mig, och jag grät och grät. Jag tror att det berodde på att tidigare hade jag/vi kunnat reglera smärtan. Men nu hjälpte ju ingenting, och all den senaste tidens stress kom väl ifatt mig.
Det går inte att vara stark jämt.
...och så har jag fått som bruna fläckar på huden under vänstra ögat. Magen är fortfarande stor och öm, jag har blivit lite väl runt om kinderna av all cortison...

1 kommentar:

  1. Stackars Anneli, vad jobbigt du har haft det. Nu måste det vända och du känna dej bättre. På sjukhuset säger dom" har du skött magen nu", men jag säger, har du skitit ännu då? Det är fruktansvärt jobbigt när inte magen kommer igång, jag har också haft det lite jobbigt med det. Krya på dej nu. Kramar Anna

    SvaraRadera