torsdag 24 februari 2011

Mörbultad

Här kommer ett litet inlägg dagen efter operationen.
Igår fick jag först ett rum på avdelningen där jag fick byta om och låsa in mina tillhörigheter.
Sen kom plastikkirurgen och ritade på mig.

Efter det fick jag gå och kissa, och ta min lilla hutt - lugnande medicin.
Jag rullades iväg in till operationssalen tvärs över korridoren.
Där konstaterades att jag fått min hutt för nära inpå så den hade inte hunnit göra verkan. Fick en starkare där och narkos.
Kl 8.00 börjades operationen, 210 min senare var jag klar och rullades in på uppvaket.
Jag vet att jag vaknade till några gånger och registrerade folk runtomkring mig.
De gjorde ultraljud på min urinblåsa, men den var inte överfull.
4 drän har jag, 2 på varje sida.
Mats, en sjuksyster som jag träffade på inskrivningen i oktober kom och hämtade mig. Jag kände mig alldeles snurrig, hade gröt i huvudet och i halsen.
När jag rullades in på rummet var mamma där och tog emot. Senare kom även mina älskade killar. Jag hörde Mats säga att de skulle ta det lugnt, för det hade varit en tuff operation för mig.
När jag skulle kissa fick de lyfta över mig på en rullande toalettstol, det tog flera minuter bara att försöka komma upp ur sängen. Det snurrade i huvudet och flimrade för ögonen. Hemskt att behöva ta sig ur sängen!
Jag kunde inte torka mig själv på toaletten, men jag var så totalt slut och hade så ont att det inte ens kändes förnedrande att be om hjälp...
Flera gånger tog de pulsen och sänkan. Jag hade så ont i höger arm, sida - ja det gick inte att lyfta armen, det värkte något enormt!
Fick dropp, penicillin, morfin, alvedon. Slumrade till och från. Och natten var väldigt jobbig. Gjorde så ont att andas, hade ett enormt tryck över bröstet och bakpå ryggen. Jätteont!!

Det går bra så länge jag ligger still i sängen, men så fort jag bara vill ändra ställningen lite gör det så ont över hela bröstet och ryggen!
Senare på fm fick jag jätteont under vänster bröst, där revbenen börjar. Kändes som knivar som stacks in, som att ett ärr skulle spricka. Men jag har inget ärr där!
Jag kunde inte röra mig alls, och fick morfin x 3. Den värsta smärta jag någonsin upplevt!!!

Idag har jag gått till toaletten med hjälp, då slapp jag momentet med att komma ner på den rullande toalettstolen.
Jag borstade tänderna, tvättade mig, kammade mig och tog deo. Lyx!!
De vägde och böt drän på fm. Ronden kom, och min kirurg lite senare.
Jag fick först bära dränen i en soppåse, sen i en påse med handtag och till kvällen i en tygpåse över axeln.
Dagen har bestått av smärta, smärta, smärta!!!

På kvällarna får jag en spruta med blodförtunnande som motverkar blodpropp i benen.
Jag tog en promenad ut till dagrummet på kvällen och åt ett päron. Gott!

Nu har jag så mycket smärtstillande i mig så jag går på högvarv.
Ska lägga mig och lyssna på en ljudbok nu och hoppas att få sova lite mer inatt.

Snälla, se till att morgondagen inte består av lika mycket smärta!!

2 kommentarer:

  1. Hej Anneli!
    Du ska se att nu kommer det bara att bli bättre och bättre. Jag blir förvånad att man läker så fort. Min op. har gått jättebra, mindre värk än efter ryggoperationerna! Jag är ju ganska luttrad vid det här laget. Konstigt att du inte fick kateter, men dom tycker väl att det är bättre att få upp dej på toa snabbt. Hur länge ska du ligga kvar? Du ska veta att du finns i mina tankar, jag är säker på att Vicki har vakat över dej hela tiden. Kände på mej att hon hade ett öga även hos mej. När jag vaknade hade jag såna lyckokänslor, jag ville bara krama all personal! Kramar och lycka till. maila om du undrar över nåt som jag kanske kan svara på.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Anneli,
    Tänker på dig och håller tummarna för att du snart slipper smärtan och känner dg piggare. Nu kan det bara bli bättre.
    Stor kram från Mari!

    SvaraRadera