söndag 6 mars 2011

Äntligen hemma!

I fredags blev jag äntligen utskriven, härligt!!

Nu har jag överlevt helgen hemma. Värken på hela bröstkorgen är mer eller mindre konstant och jag tar en Alvedon Forte vid behov ca var 5:e - 6:e timme. Den första intas mellan 05.30 - 06.15, den tiden då jag blivit väckt de senaste dagarna för att få smärtstillande. Snacka om att kroppen fort vänjer sig!

I lördags knäppte jag upp min bh försiktigt, försiktigt med kardborren för att titta ordentligt på brösten. Nu börjar blåmärken synas, speciellt på högra bröstets överdel. Det är små, små märken där de första dränen satt. Och på höger brösts utsida nertill är det som små röda prickar. Antagligen ett kommande blåmärke eller en reaktion på häftan som suttit där sedan operationen.
På höger sida i höjd med nederdelen av revbenen syns 2 små ärr, de är nog från morfininfarten som jag hade under operationen.


På fm kände jag mitt rätt så pigg och satt länge vid köksbordet och gick igenom all post, det fick jag lida av senare. Det värkte enormt på revbenen. Det känns som revbenen går ihop med höftbenen och skaver och skaver.
Fick då tvinga mig att lägga mig framför TV:n och slappna av. Detta var mycket lättare på sjukhuset, då fanns ju inga andra "måsten". Men jag måste lära mig att ha skygglappar på nu.
Jag har byggt upp en dagbädd i vardagsrummet med hjälp av ryggdynor från en annan soffa. Och vänt TV:n så jag kan ligga rakt och titta.
Det känns bra att slippa ligga i sängen under dagen när det gör ont.

Håret fick jag hjälp att tvätta över handfatet, som tur är når duschslangen dit. Men när håret åkte med ner i avloppet kändes det mindre fräscht.
Vi tog då uppsamlaren som jag har i badkaret och den passade även i handfatet. Skönt!

Jag har fått en elektrisk höjbar del till sängen av en disktriksarbetsterapeut. Den passar inte på dubbelsängen, så jag har fått byta säng med en av sönerna.
Det är perfekt, nu klarar jag mig upp och ner i sängen själv.
Under natten får jag ibland ändra läget för att inte få ont i ryggen.
Jag har läst många tips om hur man ska få till rätt läge med hjälp av vikta madrasser och kuddar. Men detta är nåt jag rekommenderar alla att kolla upp. Ett telefonsamtal till kommunen, så kopplade de mig bara vidare och allt fixades enkelt!
Jag ska även få en sittbänk till badkaret, då vi inte har någon dusch. Inte för att jag kommer att få duscha än på ett tag, men då kan jag ju sitta ner och lättare hålla brösten torra vid tvättning.

Brösten drar ihop sig och blir stenhårda ibland. Och så kryper det under huden, huden blir som knottrig - precis som att bröstvårtorna blir styva, fast det har jag ju inga. Det är nog musklerna som jobbar.

Nu har jag två kompresser över de sista 2 dränen, mest för att hålla den vita bh:n ren och fräsch.
Bh:n fick jag sista dagen på avdelningen. Den är med brottarrygg och stängs med kardborre fram.
Den sitter verkligen åt hårt, precis som det ska vara! Och den ska sitta på dag som natt, så de föreslog att jag skulle komplettera med en till som jag kan använda då denna tvättas. Den ska gå att köpa på apoteket sa en sköterska.

Imorgon kl 15.00 ska jag på återbesök till min plastikkirurg. Då hoppas jag verkligen att proteserna sitter på plats, så jag slipper den tuffa behandlingen igen med att rätta till dem!
Det vänstra bröstet har hela tiden varit lite svullet upptill in mot mitten, vätska som ska absorberas av kroppen. Men det är fortfarande lika svullet, så jag får se vad Mattias säger om det imorgon. Om de måste tömma mig, nu när jag inte ha några dränage kvar.

4 kommentarer:

  1. Du har verkligen haft det skittufft! Jag hoppas verkligen att det blir bättre och bättre för dig. Lycka till hos plastikkirurgen imorgon!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu ska det vända!!
    Jag var faktiskt ute på en promenad med äldsta sonen igår och åkte iväg på ett kalas idag. Visserligen med Alvedon i kroppen, men kändes jättebra! Så skönt att komma igång igen!
    Kram Anni

    SvaraRadera
  3. Skönt att läsa om andra som känner likadant! Tycker att det varit så dålig information om allt! Tack för att ni skriver "Anni" och "Leva med BRCA"! Jag har inte samma bröstcancer som er, hade bröstcancer våren 2008 då jag opererade bort hela bröstet och fick cellgiftsbehandling. Men själva bröstrekonstruktionen verkar vara lika. Men ni kanske inte har behövt spänna ut hela skinnet? Jag har liten byst, men känns ändå otroligt mycket! Fast värst har ju trycket mot revbenen varit...och så har jag haft såå ont i skuldran.
    Ha det bra och njut av det fina vårvädret!! Det passar jag på att göra när man ändå inte kan göra så mycket. Har en glasveranda, så varmt och skönt!!!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Tack för att du hörde av dig Katarina!
    Jag har också märkt att det inte finns så mycket om förebyggande bröstoperation, när jag sökte som mest efter info var det mest vanliga bröstförstoringar jag hittade.
    Jag har/hade också liten byst, så med mina expanderproteser som fylls på lite i taget så töjs huden ut lite i taget.
    Just nu har vi snöblandat regn här, men inomhus är det varmt och skönt!
    Kramar Anni

    SvaraRadera