fredag 16 mars 2012

RADIOINTERVJU!!

Mailet jag fick i onsdags är från Radio Örebro, och har rubriken:
Radiointervju!!‏
Hej! Vi är jätteintresserade av din historia. Kan du komma till vårt förmiddagsprogram Boulevard och berätta om din ängel, bröstcancern och hela historien? Vi sänder måndag till fredag, 9.30-12. Lediga tider nu snart är på fredag klockan tio, på måndag klockan tio eller tisdag klockan elva. Hälsningar Anna Björndahl, P4 Örebro.
Jag fick lite hjärtklappning -
hjärtat dunkade ända upp på bröstet. Dunk, dunk, dunk! Det är så klart jätteskoj att de bryr sig om detta. Att det kommer fram hur hårt bröstcancer kan drabba en familj, och hur man går vidare... Men fy så nervöst!!
Igår ringde Ida från Radio Örebro och vi bokade upp ett datum...På onsdag den 2 mars smäller det!
Klockan 11.15 ska jag vara på plats och "varva ner" med en kopp kaffe som jag får av producenten.
Klockan 11.30 kör livesändningen igång.
Jag är lite nervös att rösten ska svika mig eller att jag blir ledsen under samtalets gång. Inte så konstigt eftersom detta är ett känsligt ämne.
Jag mailade dem och bad om lite mer info inför intervjun, jag har ju aldrig pratat i radion förut!!
Svaret kom snabbt: Jag hade tänkt att du skulle vara gäst i programmet. Då är det live. Du kommer hit och så får du komma in i studion och sitta och prata med programledaren, som troligen är Arne Holmberg.

Visst händer det är många är nervösa, men det brukar släppa efter ett tag. Det är ju bara ni i rummet, och man brukar glömma bort att det är andra som lyssnar….

Arne ställer frågor och du svarar.  Det är ett samtal där programledaren styr.

Jag har inte skrivit ner några frågor än, men jag kan tänka mig att det blir frågor som

*Berätta, vad är det här för ängel??   (du får gärna ta med dig en ängel, så att vi ser den och kan fota den till webben)
*hur kommer det sig att du ställde upp i tävlingen? (din syster..)
*Genetisk bröstcancer, vad är det?
*hur har den sjukdomen påverkat dig och din familj? (du har opererat dig i förebyggande syfte.. osv)
*På vilket sätt kan den här ängeln  hjälpa? (pengarna går till Bröstcancerfonden….)
*Att leva med oron… hur är det?

Ja, sen kan man ju utveckla lite och prata lite mer kring frågorna och Arne ställer följdfrågor utifrån vad du svarar.

Ni pratar i ca fem minuter, sen kör vi en lån och så pratar ni i fem minuter till. Det brukar gå jättefort, man hinner oftast inte säga allt man tänkt sig och tycker det är konstigt att det redan är över! Under låten kan ni ju prata om vad ni vill prata om efter låten, nåt som man vill få fram och som inte ska glömmas bort…
Det kändes betydlig lugnare efter jag läst mailet. Puh!

2 kommentarer:

  1. Lycka till med radiointervjun! Och var roligt att du hittat til Emmas blogg! Den har hjälpt mig mycket. Beställde två av hennes anti-jantedamer för ett par veckor sedan. Man blir så
    glad när man tittar på dem!

    Hur känns det annars nu då? Kan du jobba nu? Jag är nästan "klar" nu. För drygt två veckor sedan gjorde de en bröstvårta av mitt egna skinn och om 2-3 månader tatuerar de en vårtgård. Så det känns riktigt bra! Jag hoppas att din värk i brösten har minskat. Men att du fått värk i ett finger nu istället. Har det något samband?
    Sköt om dig nu och hoppas jag kan höra din radiointervju!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. hej ! Jag ser fram emot vårt samtal i radion i morgon. Är säker på att det kommer att bli bra, och tänk på vilken nytta du gör för andra som går ensamma med sina tankar i dtta ämne ! mvh / Arne H, programledare Boulevard

    SvaraRadera